مقوای موج دار از قرن هجدهم تا کنون تولید می‌شود، در آن زمان می بایت ماده خام فرآوری شود تا ساختاری بدیع پدید آید که استحکام و حفاظت را توأمان داشته باشد.

از آن زمان تا کنون فرمول ساخت این ماده چندان تغییر نکرده است، اما شاهد تغییراتی مبتکرانه در فرآیند تولید بسته بندی بوده ایم. این تعهد به ارتقا و بهبود روز افزون بسته بندی سبب شده افراد بیشتری بسته بندی شدن محصولات و منابع مورد نیاز برای تولید آن ها توجه نشان داده و اطلاعاتی در این باره به دست آورند. در نتیجه بسته بندی ها محکم‌تر، مقاوم‌تر و با دوام‌تر شده اند و بهتر می‌توانند در برابر پارگی و پوسیدگی مقاومت کنند. به علاوه صنعت بسته بندی سبک ها و انواع متفاوتی از بسته بندی را عرضه می‌کند.

برای محاسبه میزان استحکام دوام مورد نیاز بسته بندی هایتان باید فاکتورهای متعددی را در نظر بگیرید. اما ما تصمیم گرفتیم بی آن که به مباحث فنی و تکنیکی این مقوله بپردازیم، این فاکتورها را به ۳ عامل مهم و اساسی خلاصه کرده و برایتان شرح دهیم.

 

عامل اول:

فرم فلوت. لایه میانی مقوای موج دار شکلی شبیه به امواج را پدید می آورد و تک جداره، دو جداره یا سه جداره است. همه چیز به وزن محصول شما بستگی دارد. مقوای تک جداره می تواند تا وزن ۱۰ کیلوگرم، مقوای دو جداره تا ۳۰ کیلوگرم و سه جداره تا ۵۰ کیلوگرم را تحمل کند.

 

عامل دوم:

دو نوع کاغذ در ساختار مقوای موج دار به کار می‌رود؛ کاغذ کرافت و کاغذ تست. در لایه های بیرونی کاغذ کرافت و در لایه های داخلی کارتن کاغذ تست به کار می رود.

عامل سوم:

واحد سنجش وزن کاغذ gsm است و از ۱۲۵gsm شروع می‌شود. ضخامت کاغذ، استحکام و قدرت کارتن را مشخص می‌کند.

فرم فلوت

مقوای موج دار انواع متفاوت و متنوعی دارد. مقوای تک جداره تنها یک لایه مواج دارد، در حالی که مقوای دوجداره دو لایه فلوت و سه جداره سه لایه فلوت دارد. هر چه لایه ها افزایش می‌یابند، ضخامت مقوا بیشتر و متعاقب با آن استحکام و قدرتش بیشتر می‌شود.

فلوت یا همان لایه مواج انواع متفاوتی دارد، می‌توان ضخامت فلوت را بیشتر کرد (حالت استاندارد ۹۰ فلوتی تا ۱۵۰ فلوتی) یا با استفاده از فرآیندهای شیمیایی و نیمه شیمیایی خواص آن را بهبود بخشید. البته یک کارتن مقوایی هر قدر هم محکم باشد نیاز به مواد پرکننده را از بین نمی‌برد و باید با کمک آن ها فضای داخلی را پر کرد، مخصوصاً به هنگام بسته بندی اشیاء ظریف و شکننده که پرکننده ها حکم یک لایه محافظتی را دارند.

 

نوع کاغذ در برابر وزن آن

کاغذ کرافت استاندارد از تراشه چوب نرم ساخته شده و اغلب در لایه بیرونی کارتن به کار می‌رود تا یک سطح صاف و صیقلی در اختیار شما قرار دهند تا بر جذابیت های آن بیفزایید. کاغذ کرافت انواع متفاوتی دارد و واحد سنجش آن گرم در هر متر مربع (gsm) است و از ۱۲۵K تا ۳۰۰K موجود است. هر چه مقدار گرم در متر مربع افزایش یابد، قدرت و استحکام کارتن بیشتر می‌شود، برای بسته بندی کردن اشیاء بزرگ و حجیم معمولاً از کاغذ کرافت ۳۰۰k استفاده می شود. به علاوه کاغذ کرافت سطح با کیفت و خوبی دارد که می توانید طرح ها و تصاویر خود را بر روی آن چاپ کنید.

در مقابل، کاغذ تست قرار دارد که از خمیر ارزان قیمت تر تهیه شده که سطح آن به مانند کاغذ کرافت صاف و صیقلی نیست و استحکام و دوام آن را ندارد اما برای لایه های داخلی کارتن که نیازی نیست ظاهری زیبا داشته یا خیلی محکم باشند، می تواند از کاغذ تست استفاده کرد. برای همین است که رنگ قهوه ای لایه داخلی کارتن مقوایی با بیرون آن تفاوت دارد.

با ظهور نوآوری ها و اختراعات جدید، می‌توان افزودنی های شیمیایی را به خمیر کاغذ اضافه کرد تا استحکام و دوام آن بهتر شود. ابتدا باید مشخص کنید چه چیزی را قرار است درون کارتن بسته بندی کنید، سپس از تأمین کننده تان بپرسید بهترین کارتن مقوایی برای محصول شما کدام است.